0%

Rotor 1×13 groepset

rotor 13 speed

Vroeger had je “triple, double en compact” crankstellen en een cassette met 7, 8, 9, 10 kransjes achter. Zo kon je tot wel 30 “versnellingen” hebben. Gebruikte u deze allemaal? Nee hè, zelfs niet in de bergen.

Schakelen op het voorblad ging nooit écht snel en soepel, je ketting kon eraf lopen, of je kreeg last van “chainsuck”, oh ja en dan moest je ook nog opletten dat je ketting niet te schuin stond. Pfff wat een gehannes.

Vanaf nu is dat verleden tijd! Wij krijgen begin Mei de nieuwste 1×13 groep van Rotor binnen. Kom langs voor informatie, gewichten, opties en prijzen.

_

Voordelen Van Eén Voorblad

Tegenwoordig zie je steeds meer 1×11 en 1×12 setups, met dus maar één voorblad. Vooral bij MTB’s en Gravelbikes zie je dit veel. Rotor heeft nu een 1×13 groep ontwikkeld (met dus één voorblad), welke ook perfect is voor de racefiets.

Waarom maar één voorblad?

• Geen last van chainsuck
• Geen haperende voorderailleur
• Geen gekruiste ketting
• Lichter in gewicht

_

1×13 Groepset

De Spaanse fabrikant Rotor (bekend van ovale kettingbladen) heeft een hydraulische schakelgroep ontwikkeld met een single voorblad die een écht goed alternatief is voor een traditionele dubbele groep.

Uitgaand van de premisse dat je bij een 2×11 speed maar eigenlijk 14 bruikbare versnellingen hebt – wegens overlappingen of een te gekruiste ketting – gingen de ingenieurs van Rotor aan de slag.

Volgens het hoofd van het ontwerpteam draait het er niet om dat 13 één kransje meer is dan de 12 speed Sram Eagle groep , maar dat 13 versnellingen ideaal is om in de zwaardere versnellingen zo lang mogelijk met een enkel tandje te verspringen, terwijl je bij de lichtere versnellingen de sprongen eveneens binnen de perken kan houden.

Daardoor kunnen pro-mountainbikers met een kleiner voorblad rijden, aangezien ze de zwaardere versnellingen aan de achterkant beter kunnen benutten dankzij de kleine sprongen. Bij een 12-speed Sram-cassette zijn net daar de onderlinge sprongen iets te groot.

Bovendien werkt die voor zowel race, gravel als MTB volgens hetzelfde principe en met dezelfde derailleur.

rotor 13 speed
rotor 13 speed

Geen enkele fietser schakelt 13 keer heen en weer tussen buiten- en binnenblad om de gewenste versnelling te krijgen. We zijn gewend om op het buitenblad te rijden en achter lichter te schakelen tot een bepaald punt. Daarna schakelen we terug naar het binnenblad.

Met andere woorden 2x11T is eigenlijk 14T.

rotor 13 speed
_

Ruime Keuze

Rotor biedt vier cassettes aan, waarvan de 10-36T, 10-39T, 10-46T dienen voor race en de 10-46T en 10-52T voor MTB. De ruimste cassette heeft dus een enorm bereik van 520%.

Er is een ruime keuze aan voorbladen (van 38T tot 54T), dus je kan het systeem eigenlijk helemaal naar wens maken!

Als je een voorblad monteert van 50T en een cassette van 10-39T is je bereik 390%, terwijl het bereik van een traditionele 53/39T 11-28T setup maar 346% is. Je kan dus zwaarder trappen én lichter! En dat met maar één voorblad, dus het gewicht van een extra voorblad en voorderailleur kan eraf 🙂

rotor 13 speed
_

Hydraulisch Schakelen

In alle enthousiasme over het bereik vergeten we bijna te vermelden dat deze 13-speed groep ook nog een hydraulisch is. Hydraulisch remmen bestaat al geruime tijd, maar schakelen niet (vroegere hydraulische groepen waren geen succes)

Voordelen van hydraulisch schakelen

• Onderhoudsvrij: installeren, ontluchten, vergeten.
• Geen kabels om te vervangen.
• Geen batterijen om op te laden.
• Lichter dan DI2 en mechanische schakelen.
• Bewezen betrouwbaarheid.

Nieuws