De Cervélo Soloist werd aan het begin van dit millennium geïntroduceerd. Het destijds rood-zwarte frame was met zijn aerodynamische buizen, revolutionair te noemen. Jarenlang was het dé fiets waarop de bekende namen als Sastre, Frank en Andy Schleck, Cancellara en O’Grady tal van grote zeges behaalden.

Nu is de Soloist dus terug, al is er sprake van een compleet andere fiets.

_

Cervélo Soloist

De nieuwe Cervélo Soloist is ontworpen voor de “week-in, week-uit” fietser én racer die slechts één high-performance racefiets wilt. De Soloist is de perfecte compromis tussen een laag gewicht, comfort én aerodynamica.

De Soloist is lichter dan de S5 en aerodynamischer dan R5. Waar de S5 en R5 een specifieke focus hebben (aerodynamica of klimmen) en gemaakt zijn voor absolute topprestaties, is de Soloist ontworpen om meer “allround van hoog niveau” te zijn

Het is een racefiets die mechanisch en elektronisch kan schakelen, de trainingskilometers in alle weersomstandigheden kan afleggen en toch de punch heeft om op het beslissende moment naar voren te springen. Dat is de Soloist.

Tijdens de ontwerpfase nam Cervélo het frame van de R5 als basis. Niet zozeer vanwege de vormen van de buizen maar vanwege de ideale geometrie. De R5 geometrie biedt balans, stabiliteit én precisie; exact wat ook de karakteristieken van de Soloist moesten worden.

_

De kabelgeleiding

De kabelgeleiding bevindt zich in het frame voor aerodynamica, maar gaat niet door de stuurpen. Cervélo heeft een eigen systeem ontwikkeld dat de kabels onder de stuurpen doorleidt en ze dan door de topcap het frame invoert. Of je nu van positie verandert of toch een andere lengte stuurpen wilt, je hoeft de remmen niet te ontluchten om de stuurpen te verwisselen.

De Soloist is de meest “high-end én allround racefiets” van Cervélo.
Er is ruimte voor 34mm brede banden.
De kabels gaan binnendoor, maar niet door de stuurpen.
BBRIGHT-47 trapas met schroefdraad, nooit meer gekraak!
Ultieme balans tussen comfort en stijfheid.

_

Soloist in de Winkel

Leuk hoor zo een nieuwsbericht, maar ik wil deze schoonheid zien en voelen. Komt dat even goed uit, want wij hebben de Cervélo Soloist in de winkel staan.

image
_

Soloist Geometrie

Geometrie tabellen zeggen veel, mits je ze kan lezen. Wat opvalt aan de Soloist geometrie is dat de “stappen” tussen de maten vrijwel gelijk zijn. De reach stap is altijd 9mm, de stack stap is 25mm. Zo is de houding op een 51cm frame gelijk aan de houding op een 58cm frame.

Veel merken bezuinigen op het aantal mallen van de voorvork. Ze hebben dan één, max twee mallen voor de voorvorken voor 5 of 6 framematen. Cervélo heeft maar liefst drie voorvorken, met allemaal een andere offset. Mallen, offset… praten we abracadabra? We leggen het even uit:

Trek een denkbeeldige lijn door de balhoofdbuis recht tot de grond. Je zult zien dat de as van je voorwiel voor deze lijn zit. Deze afstand is de offset. Trek nu een loodrechte lijn vanaf de as tot aan de grond. Je zult zien dan er een afstand ontstaat. Dit is de trail. Dit is een relevante waarde voor het stuurgevoel. Een korte trail <55mm, zorgt dat de fiets snel stuurt, maar wel onstabiel is op hoge snelheden. Een grote trail, >60mm, zorgt dat de fiets stabiel is bij hogere snelheid maar trager reageert.

De trail is bij alle maten van de Cervélo Soloist gelijk, namelijk 57.3mm (Afhankelijk van banden)
Dit zorgt voor een goede stabiliteit én een snel stuurgedrag.