Wij hebben weer een mooie primeur! Nou eigenlijk zijn het er twee. Cervélo heeft namelijk voor het eerst een gravelbike uitgebracht! En Salomo Bikes heeft hem nu al in de winkel.
Cervélo Áspero
Eigenlijk was, tot nu, geen enkele Cérvelo fiets geschikt voor gravelrides. De C-series biedt comfort maar is niet geschikt voor gravelpaden.
Tot nu dus, want Cérvelo heeft vandaag haar eerste gravelbike gelanceerd. En wat voor één 🙂
De A-series Cérvelo Áspero gravelbike is een echte alleskunner. De ontwerpers en engineers van Cérvelo hebben dit keer niet de focus gelegd op aerodynamica maar juist op comfort én snelheid.
Er zijn nogal wat punten waarin de Áspero zich positief onderscheid van andere gravelbikes:
✓ De Áspero stuurt licht maar is ook stabiel op hoge snelheden.
✓ Er is ruimte voor 700x42mm én 650Bx49mm banden.
✓ De offset van de voorvork kan worden aangepast met behulp van een soort “flip chip” naar gelang de wiel setup, waardoor je altijd de juiste trail hebt. Cérvelo noemt deze “chip” de TrailMixer.
✓ De Áspero heeft géén “gimmicks” zoals scharnierpunten, vering, geïntegreerde stuurpen etc. De Áspero is puur gemaakt voor snelheid op gravelpaden.
✓ Comfort wordt bereikt door de banden, de laag aangezette staande achterbrug, de 420mm lange liggende achterbrug en de 27.2mm zadelpen.
✓ Er is een Bento mount op de bovenbuis en er is ruimte en mounts voor 3 bidonhouders.
✓ De kunststof beschermplaat bij de BB/onderbuis voorkomt schade door impact van stenen.
Wat is een Gravelbike?
Gravelbikes lijken in eerste instantie op crossers. Ze hebben een dropbar, zijn uitgerust met schijfremmen en rollen op dikke banden. Toch is er één heel groot verschil. Crossers, waar van Aert en van der Poel op rijden, zijn gemaakt om +/- één uur keihard mee te fietsen.
Gravelbikes zijn bedoeld voor fietsers die lange dagen in het zadel doorbrengen, relaxed fietsen over verlaten bospaden en gravelstroken. Comfort is key!
Maar Cervélo heeft met de A-series een gravelbike neergezet welke comfort biedt én snel is.
Trail Mixer
De offset van de voorvork kan worden aangepast met behulp van een soort “flip chip” naar gelang de wiel setup, waardoor je altijd de juiste trail hebt. Cérvelo noemt deze “chip” de TrailMixer.
Áspero in de Winkel
Leuk hoor zo een nieuwsbericht, maar ik wil deze schoonheid zien en voelen. Komt dat even goed uit, want wij hebben als één van de eerste dealers in Nederland er al één staan in de winkel.
Wij hebben de olijfgroene, met een SRAM Apex 1×11 groep.
Op de Aspero zitten Donnelly X’Plor MSO 700x40c vouwbanden. Deze banden zijn een combinatie van lichtrollende middennoppen en agressieve schoudernoppen. Ze hebben een super grip en verbeterde schokabsorptie dankzij de zachte rubbersamenstelling. Dankzij de anti-leklaag onder het loopvlak rijdt je zelden lek.
Aspero Geometrie
Geometrie tabellen zeggen veel, mits je ze kan lezen. Wat opvalt aan de Aspero geometrie is dat de “stappen” tussen de maten vrijwel gelijk zijn. De reach stap is altijd 9mm, de stack stap is 25mm. Zo is de houding op een 51cm frame gelijk aan de houding op een 58cm frame.
Veel merken bezuinigen op het aantal mallen van de voorvork. Ze hebben dan één, max twee mallen voor de voorvorken voor 5 of 6 framematen. Cervélo heeft maar liefst drie voorvorken, met allemaal een andere offset. Mallen, offset… praten we abracadabra? We leggen het even uit:
Trek een denkbeeldige lijn door de balhoofdbuis recht tot de grond. Je zult zien dat de as van je voorwiel voor deze lijn zit. Deze afstand is de offset. Trek nu een loodrechte lijn vanaf de as tot aan de grond. Je zult zien dan er een afstand ontstaat. Dit is de trail. Dit is een relevante waarde voor het stuurgevoel. Een korte trail <57mm, zorgt dat de fiets snel stuurt, maar wel onstabiel is op hoge snelheden. Een grote trail, >67mm, zorgt dat de fiets stabiel is bij hogere snelheid maar traag reageert.
De trail ligt bij alle maten van de Cervélo Áspero tussen de 59mm en 64mm (Afhankelijk van de wielen/banden)
Dit zorgt voor een goede stabiliteit. Perfect voor op slechtere wegen en wat tragere snelheden.
Maat | 48 | 51 | 54 | 56 | 58 | 61 |
Stack | 505 | 530 | 555 | 580 | 605 | 630 |
Reach | 370 | 379 | 388 | 397 | 406 | 415 |
Zitbuis Hoek | 74.5 | 74° | 73.5° | 73° | 73° | 73° |
Bovenbuis | 512 | 532 | 553 | 575 | 591 | 608 |
Wielmaat | 700c | 700c | 700c | 700c | 700c | 700c |
Balhoofd Hoek | 71° | 71.5° | 72° | 72° | 72° | 72° |
Vork Offset (Rwd/Fwd) | 52/57 | 49/54 | 46/51 | 46/51 | 46/51 | 46/51 |
Balhoofdbuis |
83 | 107 | 133 | 159 | 188 | 214 |
BB Drop | 78.5 | 78.5 | 76 | 76 | 73.5 | 73.5 |
Front Center Fwd Pos. | 583 | 592 | 602 | 619 | 637 | 654 |
Achterbrug | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 |
Stand Over Hoogte | 690 | 732 | 764 | 788 | 814 | 838 |
Trail | 59.9 | 59.7 | 59.7 | 59.7 | 59.7 | 59.7 |
Wielbasis | 990 | 1000 | 1010 | 1027 | 1046 | 1063 |