Wij hebben afgelopen week een Cannondale SuperSix EVO verkocht; één van de meest complete racefietsen van het moment. Waarom? Dit model is licht, aerodynamisch, stijf én comfortabel.

_

Comfort van de SuperSix EVO

Veel racefietsen welke geoptimaliseerd zijn voor aerodynamica of gewicht zijn “kneiterhard”. Prima voor een prof, maar niet voor iemand die niet dagelijks 100+ kilometers wegtrapt. Hoe kan het dan dat de SuperSix EVO wel meer comfort biedt?

Dat heeft met diverse factoren te maken. Ten eerste, de zadelpen heeft een kleine diameter. Dus minder stijf, dus kan deze meer buigen en trillingen absorberen.
Wat ook positief bijdraagt aan het comfort is de laag aangezette staande achtervork en bredere banden. Er kunnen zelfs 30mm banden in.

De liggende achtervork is ook vrij laag in profielhoogte, waardoor het comfortabeler is. Stelt u zich een ijsstokje voor; de platte kant buigt eenvoudig, de lange kant niet of nauwelijks. Dit is ook het geval bij de achterbrug.

De race-geometrie en stijfheid zorgen voor explosieve snelheid. De comfortabele achterdriehoek en de 28 of 30mm banden zorgen voor een verrassend hoog comfort. Opgeteld zorgt dit voor een uiterst nauwkeurig stuurgedrag en een rijgevoel dat van een andere planeet is.

_

Aero Eigenschappen

30 watt…. Dat is de hoeveelheid vermogen die de aerodynamische buisvormen en het geïntegreerde ontwerp van de nieuwe SuperSix EVO bespaart ten opzichte van de vorige SuperSix versie bij een snelheid van 48 km/u.

Windtunneltesten hebben aangetoond dat de luchtweerstand 21% lager is dan bij zijn voorganger.


De buisvorm is een soort afgesneden “druppelvorm”. Dit profiel is stijf én licht en bijna net zo aerodynamisch als een volledige druppelvorm.

_

Kabels…. Welke Kabels

De kabels bij de cockpit zijn al prachtig weggewerkt. Maar dat kan nog mooier, dachten wij. Bij Salomo Bike hebben we de kabels van de mechanische versie geheel intern gemaakt! Nu is de SuperSix pas écht SuperStrak.

Het carbonnen kapje op de onderbuis is normaliter de kabelstopper 🙂

image